Nowa muzyka latynoska: Wisina & Gabito Ballesteros i inni
4 mins read

Nowa muzyka latynoska: Wisina & Gabito Ballesteros i inni

Spread the love

Wisin, Gabito Ballesteros, „Un Shot” (La Base Music Group/WK)

Kto by pomyślał – Wisin wkracza w świat muzyki meksykańskiej? Portorykański twórca hitu zamienił czapkę z daszkiem na kowbojski kapelusz na potrzeby swojego najnowszego singla „Un Shot” we współpracy z Gabito Ballesterosem. Łącząc w sobie to, co najlepsze z obu światów, utwór przypomina corrido tumbado z mocnymi, miejskimi bitami, które łączą się także z delikatnym wokalem Ballestero i ostrzejszym tonem Wisina. „Un Shot” opowiada historię mężczyzny, który po rozstaniu zapija smutki.

Według Wisina jest to jednak hołd złożony regionalnemu meksykańskiemu gatunkowi. 


LAGOS i Elena Rose, „Blanco y Negro” (Warner Music Meksyk)

Po podzieleniu się z Lasso nagrodą Latin Grammy za najlepszą piosenkę pop-rockową za hit „Ojos Marrones” w listopadzie zeszłego roku, duet LAGOS – złożony z wenezuelskich muzyków Luisa Jiméneza i Agustína Zubillagi – łączy siły z innym rodakiem, aby stworzyć nowy popowy hymn: „Blanco y Negro” z wybitną piosenkarką i autorką tekstów Eleną Rose. Piosenka, która opowiada o trudnościach, jakie wiążą się z koniecznością pożegnania ukochanej osoby w skomplikowanych okolicznościach, oferuje zaraźliwą melodię i hiszpańskie teksty z dodatkiem angielskiego, które trafiają prosto do serca. 

 To popowy utwór, który może zabrać Cię w chwile, których być może nawet nie doświadczyłeś w swoim życiu. 


Goyo, „Insomnia” (Sony Music Latin)

Pierwsze 20 sekund utworu „Insomnio” Goyo brzmi jak totalny rockowy hymn z dźwiękiem gitary elektrycznej. „Każdy chce atakować, ale nic mnie nie dopadnie” – deklaruje Goyo. To, co zaczyna się jako rockowy jam, szybko przekształca się w hiphopowy rytm, który przyspiesza dopiero w miarę kontynuowania utworu. Wkrótce na pierwszy plan wysuwają się szybkie teksty Goyo, dopasowujące się do intensywności utworu. 

Chociaż Goyo stała na czele latynoskiego ruchu hiphopowego, ta piosenka stanowi lekkie odejście od jej charakterystycznych, jasnych i podnoszących na duchu hymnów, bardziej ostrych i o niemal zapadającym w pamięć klimacie. „Ze wszystkich panter to ja jestem najczarniejsza” – rapuje Goyo. „Lubię spędzać czas z tymi, którzy mnie szanują”. 


WOS i Gustavo Santaolalla, „Melancolía” (DOGUITO Records/DALE PLAY Records)

Wzmocniony brzdąkaniem charango i świątecznymi aranżacjami dętymi, „Melancolía” zagłębia się w tematykę śmiertelności, odporności i melancholii na tle porywającej andyjskiej cumbii. Dzięki energetycznemu występowi WOS i potężnej architekturze dźwiękowej Gustavo Santaolalli – także współproducentom Evlaya i Francisco Azorai – refren „ Será melancolía/ de una vida sin receta ” oddaje motyw przewodni utworu, jakim jest poruszanie się po świecie bez instrukcji. Ostatecznie bada ludzkie doświadczenie znalezienia światła wśród ciemności. 


Gian Marco i Catalina García, „Tú” (Altafonte/Enjoymusic Studios LLC)

Ikona peruwiańskiej muzyki Gian Marco łączy siły z utalentowaną wokalistką Monsieur Periné Cataliną Garcíą w porywającej balladzie „Tú”. Ta akustyczna współpraca, będąca czwartym utworem zapowiadającym nadchodzący album peruwiańskiego artysty  Aún Me Sigo Encontrando, po mistrzowsku łączy ich głosy w wysublimowanym wykonaniu, dając życie pięknej andyjskiej piosence – której towarzyszy charakterystyczne brzmienie charango, typowego instrumentu tego regionu Ameryki Południowej. 


Sergio George i Jay Wheeler, „La Puerta” (Sony Music Latin)

Sergio George wydał „La Puerta” we współpracy z Jayem Wheelerem – pierwszy singiel z jego nowego albumu ATACA SERGIO, URBAN SALSA SESSIONS. Innowacyjna piosenka łączy wpadające w ucho melodie salsy z wciągającymi miejskimi rytmami, aby opowiedzieć ostrzegawczą historię o konsekwencjach pozwolenia, by duma kolidowała z miłością. 

Podziel się z innymi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *